حالتها
تئوری موسیقی -آهنگ سازی-هارمونی-کنترپوان-ساز شناسی-ارکستراسیون-پیانو
در آینده تصمیم دارم یک سایت بسیار پیشرفته با تمام امکانت داشتن هنرستان موسیقی ودانشگاه موسیقی بسازم که به شما خدمت کنم
11 اسفند 1391برچسب:, :: 18:22 :: نويسنده : music1400

ازآنجا که موسیقی

 
مانندهنرهای دیگرمبین احساسات متنوع ومختلف

است و

 موسیقی بدون آزادی در احساس

 
همانند صدای منظم ماشین خواهد بود اصطلاحاتی

به منظور

 روح دادن به آن به وجود آورده

 
اند که بعضی معرف حالات برونی و برخی مبین حالات

درونی

 هستند که درنتیجه هدف هنر را

 
که اکسپرسیون نام دارد ، تحقق می بخشند و به

وسیله

 آنهاست که موسیقی با روش زنده

 
اجرا می شود .

حالتهای
برونی
 
قوی Forte
دوبرابر
قوی
Fortissimo (ff)
سه برابر
قوی
Forte Fortissimo (ffff)
ملایم Piane (p)
دوبرابر
ملایم
pianissimo (pp)
سه برابر
ملایم
piano pianissimo (ppp)
اول قوی و
بلافاصله ملایم
forte piano ( f-p)
نیمه
قوی
Mezzo forte (mf)
نیمه ملایم (
قوی تر ازP )
Mezzo piano (Mp)
سُبک Leggiero
متصل Legato
مشخص ، واضح
،مقطع
Marcato
مقطع Staccato ( stacc)
دوباره قوی
کردن صداها
Rinforzando (rinforz)
شدت و آکسان
ناگهانی
SDforzando (sfz)
برروی یک نت
صدا
Forzando (fz)
صداها ناگهان
یکباره ملایم
Subito Piano
به تدریج قوی
کردن صداها
Crescendo (Creesc)
به تدریج ملایم
کردن صداها
Decrescendo (decresc)
به تدریح ملایم
کردن صداها
Diminuendo (dim)
 

این حالتها در موسیقی دینامیک نام دارد که

 
تاثیرش ترجمه احساس و ادارک نسبی شدت و ضعف است .

 دینامیک نیز یکی

 از عوامل سه گانه

 
ی اکسپرسیون است .

حالتهای
درونی  ( کاراکترها)
 
مهربان Amabile
عاشقانه Amoroso
با
شجاعت
Ardito
با
هوس
Capriccioso
راحت Comodo
با
لطف
Con grazia
شیرین ،
ملایم
Dolce
دردناک
Dolorose
خشمگین Furioso
با
خوشحالی
Giocoso
غمگین
Mesto
با ابهت و
جلال
Pomposo
دهقانی Rustico
مذهبی Religioso
آرام Tranquillo
 

 

 

 

حرکتها

 

تُندا

 

میزان تندی و کند ی درهرقطعه موسیقی را

 
تندای آن می نامند . چون شکلهای مختلف نت های گرد ، سفید ،

سیاه و غیره

 دربین خود

 
دارای ارزشهای زمانی نسبی هستند و طول زمانی آنها درقطعه های

 مختلف

 موسیقی باهم

 
تفاوت دارد . از این رو اصطلاحاتی در شروع هر قطعه به کار

 می رود که

 دربالای حامل

 
قرار دارد .

 

این اصطلاحات به زبان ایتالیائی است و

 
وتنداهای گوناگون دردوره های مختلف را تا حدودی تعیین می کند

گاهی هم

 اعدادی بعد ار

 
این اصطلاحات پس از یکی از اشکال نت دیده می شود که طول

زمانی هر

 ضرب را دردقیقه

 
مشخص می کند به این ترتیب که عدد نوشته شده را باید مخرج

کسری که

 صورت آن یک است

 
فرض نمود؛ در نتیجه طول زمانی هر ضرب به نسبت دقیقه تعیین

 می شود ،

 مثلاًٌ

c=60

 

 

برای کنترل تنداهی مختلف از اسبابی به نام

 
مترونم استفاده می شود که در سال 1816 به وسیله یوهانس

نپوموک ملتسل

 اختراع شد

 
. این اسباب بازی معمولا شکل هرم بوده و دارای تیغه ای است که

روی آن وزنه

 ای

 
ذوزنقه نصب شده است با پائین و بالا بردن وزنه مذکور حرکت

 
تیغه تند و کند می شود .

 

تیغه مترونم ازمقابل صفحه مدرجی به راست و

 
چپ حرکت کرده و مانند لنگر ساعت صدای

 تیک و تاک می دهد .

 

با میزان کردن وزنه برروری اعداد معین ،

 
تیغه مترونم با تنداهای مورد  نظربین 40 تا 208 ضربه د ردقیقه

تیک و تاک

 می کند
.

این دستگاه علاده برآنکه تند وکند کردن ضربها به وسیله مبتدیان

 رااصلاح می

 
کند وسیله خوبی برای رعایت تندای قطعات موسیقی است .

تندای هر یک ازقطعات مختلف موسیقی دردوره

 
های مختلف تا حدودی با هم متفاوت است ضمناً باتوجه به سلیقه

 نوازنده

 
یارهبرارکسترهرتندا محدوده ای بین دو عدد دارد مثلاً درمترونم

ویتنر

 سرعت

 الگرو بین

 
120 تا 168 ضربه در دقیقه تعیین شده است .

 

 

 

یاد آوری : تنداهای تعیین شده درجدول فوق از کتابها ومترونم های

 
مختلف گرفته شده و اصطلاحات فارسی که تا حدود زیادی معنی و مفهوم اصطلاحات

 
ایتالیائی معمول برای تنداها ی مختلف موسیقی در جهان را دارد به وسیله متخصصان

 
موسیقی در فرهنگستان زبان ایران انتخاب شده است و تنداهای مربوطه به مترونم وینتر

 
درحدود سال 1940 و کادنسیا حدود  و 1960ست توماس حدود 1965 معمول شده است .

 و جدول

 
مربوط به علینقی وزیری از کتاب این موسیقی دان ارزنده گرفته شده است .  

 

مترونم یا ماها مترونم کادنسیا سویسی مترونم وینتر آلمانی مترونم ست توماس آمریکایی              علینقی وزیری

 

اصطلاحات ایتالیائی تنداهای مختلف  
40 گران

بیش سنگین

48 سنگین

62 کم سنگین

بییش آهسته

52 آهسته

شکوهان

56 آرام

بیش پای

70 روان

78 بیش روان

69-40

100-69

 

 

 

 

152-100

 

152-126

 

 

 

60-40

66-60

 

 

 

 

76-66

 

108-76

 

 

 

69-42

98-69

 

 

 

 

126-98

 

154-126

 

 

 

48-44

50-48

52-50

 

54-52

 

76-66

 

66-60

80-66

 

40                     Grave

42           
Larghissimo    

44             
        Largo  

48                 Larghetto 

50         Lentissimo Lent  

                                  Lento  

60       Maestoso Maest  

                                 Adagio  

66             Andante And 

72           Andantion
and

تنداهای کـنـــــد

82 پویان

 

  120-108   100-80 84         Moderato  Mod تنداهای
متوسط

 

جدول تنداهای تعیین شده

 

مترونم یاماها مترونم کادنسیا سویسی مترونم  وینتر آلمانی مترونم ست توماس آمریکایی              علینقی وزیری

 

اصطلاحات ایتالیائی تنداهای مختلف  
تند پویان

106 کم تند

130تند

150 تازان 158

شادان

ش.وبان

زیوان

میوان

180 دوان

شیوا

بیش تند

208 بیش دوان

بیش تازان

184-152

184-152

 

 

 

 

200-184

 

 

168-120

 

 

 

 

 

200-168

 

 

208-200

190-154

 

 

 

 

 

208-190

 

 

 

116-100

126-116

144-126

160-130

 

184-160

184-144

 

 

 

 

 

 

 

204-184

      Allegro
Moderato

120      Allegretto Alle 

120       Allegro   All

144                Vivace  

                    Brioso bri

                 Agitato Agit

                Animato Ani

                      Mosso

 

160                 Presto  

                  Veloce Vel

Allegrissimo

  208          Prestissimo

 

             Vivissimo Vivi

تــنـداهـای
تـنـد

 

تغییرات تندا

چون اصل تنوع یکی ازاصول عمده موسیقی است

 
. موسیقی دانان برای جلوگیری ازیکنواختی آثار خود ، معمولاً

درقطعات مختلف

 تغییراتی

 
از نظر تندا بوجود می آورند . این تغییرات یا ثابت است

ویا تدریجی  .

در تغییرات ثابت تندای قبلی یکباره عوض

 
می شود و قطعه تا مدتی با تندای جدید ادامه می یابد .

درتغییرات تدریجی قسمتی

 از

 
قطعه بتدریج تندتر یا کندتر می شود و پس از مدت کوتاهی با آمدن

 اصطلاح  Atempo  ویا Tempo Primo دوباره به

 
تندای اصلی و یا اولیه برمی گردد.

 

اصطلاحات مربوط به تند کردن تندا عبارتند

 
از :                                             
              

با روح ،
باهیجان
Animato
بتدریج  تند
تر
Accelerando
بتدریج  تند
تر، فشرده تر

Stretto

بتدریج  تند
تر

Stringendo

با روح ،
باهیجان
piu moto
بتدریج  تند
تر
piu mosso
کمی تند
تر
Un poco piu mosso
خیلی  تند
تر
Molto Piu mosso
   
   
اصطلاحات مربوط
به کند کردن تندا عبارتند از:
 
   
بتدریج سنگین
کردن
Rallentando Rall
بتدریج سنگین
کردن
Ritardando Ritard
بلافاصله کند
کردن
Ritenuto   Rit
کند
تر
Meno mosso
کمی کند
تر
Un poco meno mosso
 

 

اصطلاح مربوط به قطع کردن ناگهانی

 
برای چند لحظه
:

  سزور

Caesur
Saestura

                                        

با استفاده از اجرای آزاد زمانی در

 
موسیقی برای بهتر اجرا شدن آن که شامل تند و کند کردن تدریجی -

قطعه کردن

 به شکل

 
منظم یا غیر منظم در قسمتهای موزن موسیقی می باشد ،

اصطلاح آلمانی

 آگوگیک کاربرد

 
دارد که تاثیرش ترجمه ی احساس و ادراک نسبی آرامش 

 انقلاب است.

آگوگیک یکی دیگر از عوامل سه گانه

 
اکسپرسیون است.

اصطلاحات مربوط به اجرای آزادتر عبارتند

 
از :

اجرای آزاد 

Ad
libitum
( ad.
lib
.)

اجرای قطعه
بدلخواه نوازنده
A piacere
 

در نظر گرفتن تغییراتی از نظر  زمانی در

 
بعضی از نت ها به منظور اجرای قطعه با احساس شخصی نوازند
ه

 

بدون درنظر گرفتن تندای معین - اجرای

 
آزاد تندا 

اصطلاحات مربوط به برگشتن به تندا ی

 
اولیه پس از تغییرات قبلی عبارتند از:

بازگشت به
تندای قبلی
A tempo
بازگشت به
تندای اولیه
Tempo
همان تند
ا
1Tempo  primo

     

اصطلاح

 

 

stesso

 
tempo
معمولاً

 موقعی به کار می رود که میزان چهارضربی به

سه ضربی  یا

 دو ضربی

 
و یا میزان ساده به ترکیبی ویا واحد ضرب سفید به سیاه یا چنگ

 تبدیل شود ولی

 تندای

 
ضرب ثابت مورد نظر باشد .

 

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها
  • کیت اگزوز
  • زنون قوی
  • چراغ لیزری دوچرخه

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان آهنگ سازی-هارمونی-کنترپوان-ساز شناسی-ارکستراسیون-پیانو و آدرس music1400.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.








نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 26
بازدید هفته : 54
بازدید ماه : 54
بازدید کل : 218752
تعداد مطالب : 21
تعداد نظرات : 19
تعداد آنلاین : 1

<-PollName->

<-PollItems->