تئوری موسیقی -آهنگ سازی-هارمونی-کنترپوان-ساز شناسی-ارکستراسیون-پیانو در آینده تصمیم دارم یک سایت بسیار پیشرفته با تمام امکانت داشتن هنرستان موسیقی ودانشگاه موسیقی بسازم که به شما خدمت کنم درباره وبلاگ به وبلاگ من خوش آمدید آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ نويسندگان دو شنبه 26 دی 1390برچسب:, :: 17:3 :: نويسنده : music1400
(روش یکم) 2.چپ کوک )لا و می کُرُن) که در روش اول تمامی نتهای سی بمل و می بمل را به سی و می کُرُن تغییر میدهیم و برای گوشه های مخالف سه گاه- عشاق -عراق افشاری نت فا دیز اکتاو پنجم را به فا سُری تغییر میدهیم. به همین ترتیب در در چپ کوک تمامی نتهای لا و می بمل به لا و می کُرُن تغییر میابند و برای گوشه هایی که در بالا ذکر شد نت سی بکار اکتاو پنجم را سی کُرُن میکنیم. در این 2 روش اشکالاتی وجود دارد و آن اینست که در گوشه های مخالف سه گاه و عشاق که در راست کوک متغییر سی بمل را نیاز داریم چون در تمامی اکتاوها آنرا کُرُن کرده ایم پس رز اجرا دچار اشکال میشویم و دیگر اینکه امکان اجرای تکنیک ترمولو بر روی نت فا سُری را نخواهیم داشت. روشهایی که نگارنده تجربه کرده و حضور شما دوستان هنرمند ارائه میکنم به فرمهای زیر است: برای کوک راست کوک توصیه میکنم نتهای سی بکار و می بمل را تمامی اکتاوها به سی و می کُرُن و همچنین نتهای فا دیز را در تمامی اکتاوها به فا سُری تغییر دهیم. البته در این روش امکان اجرای دستگاههای ماهور- همایون و چهارگاه را نخواهیم داشت ولی دستگاه شور و تمامی متعلقاتش- دستگاه های سه گاه و نوا و آواز اصفهان با تمامی گوشه ها کاملاً قابل اجرا خواهند بود. برای اجرای دستگاههایی که در کوک فوق امکان اجرا نداشتند همان کوک راست کوک اولیه بدون در نظر گرفتن فا سُری جایگزین میشود. به همین ترتیب با انتقال این 2 روش کوک میشوددر تونالیته دیگر پیانو را تغییر کوک داد. به عنوان مثال:لا بکار- ر بمل به لا کُرُن و ر کُرُن و می بکار به می کُرُن (در تمامی اکتاوها) برای شور سل- اصفهان دو سه گاه لا کُرُن و لا بمل و ر بمل به لا کُرُن و ر کُرُن برای ماهر دو - اصفهان دو و چهارگاه دو اندازۀ تقریبی سُری و کُرُن :اگر ما نیم پرده را 100 سنت در نظر بگیریم با توجه به این نکته که کُرُن به بمل و سُری به بکار نزدیکتر است میتوان نتهای بمل را 39 سنت بالا آورد تا به کُرُن تبدیل شوند و یا از نتهای بکار 61 سنت کم کرد. برای تبدیل بکار به سُری نیز آنرا 39 سنت بالا می آوریم و برای تبدیل دیز به سُری 61 سنت از آن کم میکنیم.
(روش دوم) ادامه دارد. چهار شنبه 21 دی 1390برچسب:, :: 17:15 :: نويسنده : music1400
استفاد از هارمونی یکی از متداول ترین روشها برای ساخت موسیقی است. حتی اگر هیچ ملودی یا موتیف خاصی در ذهن شما نباشد می توانید از این روش برای ساخت موسیقی استفاده کنید، بطوریکه پس از مدتی تمرین و بدست آوردن مهارت می توانید زیباترین قطعات موسیقی را بسازید. تهیه طرح اولیه برای اینکار باید ابتدا طرح ساده ای از چهارچوب موسیقی و قالب هارمونیک آن تهیه کنیم و بتدریج به بسط و توسعه آن بپردازیم.
برای سادگی در ابتدا فرض را بر این می گذاریم که قرار است تا قطعه بسیار کوتاهی در هشت میزان تهیه کنیم. این اندازه معمولآ برای بیان جملات موسیقی یا مقدمه یک قطعه بزرگ کافی است.
ابتدا تنالیته و گام موسیقی را انتخاب می کنیم، بعنوان مثال سل ماژور. رسم بر این است که برای تهیه موسیقی آنرا به بلوک هایی تقسیم می کنند. معمولآ کوچکترین بلوک و واحد های چهارمیزانی است، بنابراین مطابق جدول شماره یک، قطعه خود را به دو واحد چهار میزانی تقسیم می کنیم.
دو دسته چهار میزانی در اختیار داریم که طی آن باید موضوعی ملودیک مطرح شود و سپس پایان یابد. چهار میزان اول را برای بیان تم و چهار میزان بعدی را برای گسترش و خاتمه دادن آن در نظر می گیریم.
ساده ترین هارمونی که می تواند برای اینکار انتخاب شود همان است که در جدول شماره یک آمده است. شما ممکن است ایده های دیگری داشته باشید، اما آنچه ما در اینجا مثال می زنیم از جمله ساده ترین حالت ها است و هدف آن است که نشان دهیم لزومی ندارد که برای تهیه یک موسیقی از هارمونی پیچیده استفاده کنیم. به هارمونی این هشت میزان گوش دهید :
|G|G|D7|D7|G|D7|D7|G|توجه داشته باشید هر چقدر در ابتدای چهار میزان اول تاکید بر هارمونی G مهم است - برای تثبیت تنالیته - در چهار میزان بعدی اینکار اهمیت کمتری دارد و حتی تاکید بر آکورد فاصله پنجم مهمتر است. گوش کنید :
اگر به هارمونی این هشت میزان گوش دهید ملاحظه خواهید کرد که از لحاظ فراز و نشیب اگر چه خیلی ساده است اما می تواند مبنای ساخت اولین موسیقی ما باشد. از آنجایی که قصد نداریم هارمونی این قطعه را پیچده کنیم به همین مقدار اکتفا می کنیم و با به سراغ ملودی می رویم و نشان می دهیم که با همین هارمونی ساده می توان موسیقی قابل قبولی تهیه کرد. 7
ایده ریتمیک برای تهیه ملودی تهیه ملودی
فرض می کنیم که هیچ ایده موسیقی یا موتیفی در ذهن نداریم که بخواهیم برای تهیه موسیقی از آن استفاده کنیم. در اینگونه موارد کافی است که بجای ایده موسیقی یک ایده ریتمیک اختیار کنید. شما در انتخاب ایده ریتمیک بسیار آزاد هستید، استفاده از شکل هندسی نتها خود می تواند به تهیه ملودی زیبا کمک کند. موتیف ریتمیکی که ما در اینجا انتخاب کرده ایم برای هر میزان به دو قسمت تقسیم شده که دو قسمت تضاد زیادی با یکدیگر دارند. در قسمت اول آرامش وجود دارد و در قسمت دوم تحرک. به شکل توجه کنید. حال کافی است بر پایه همین ایده ریتمیک و با توجه به هارمونی هر میزان نتهایی را کنار هم قرار دهیم. بدیهی است به هنگام در کنار هم قرار دادن نتهای موسیقی، جدای از سلیقه باید برخی موارد رعایت شود. به نمونه ای که در اینجا تهیه شده است دقت کنید تا راجع به آن بیشتر صحبت کنیم.
چند بار به این ملودی گوش دهید و به شکل روبرو نگاه کنید تا هنگام بحث کردن راحتتر بتوان بحث را دنبال کرد : هرچند یک تم را بسادگی می توان طی میزانهای طولانی گسترش داد و در بیش از هشت میزان از آن استفاده کرد، اما فرض کنید که می خواهید در موسیقی نوشته شده قبلی، مدولاسیون انجام دهید و فضا را تغییر دهید.
هارمونی ای که در نوشته قبل برای این هشت میزان در نظر گرفته بودیم بیشتر این حالت را داشت که ملودی در این هشت میزان از سل ماژور شروع شده و راحت به سل ماژور ختم شود. اما دیگر چنین چیزی لازم نیست. در واقع دیگر لزومی ندارد که در میزان هشتم حتمآ روی سل ماژور فرود بیاییم. بنابراین در انتخاب هارمونی این 12 میزان، این موضوع را مد نظر خواهیم داشت.
چگونه مدولاسیون انجام دهیم ملودی تغییر یافته برای طرح جدید 8 میزان اول اگر خاطرتان باشد در نوشته قبل هارمونی دو چهار میزان اول را یکسان نگرفتیم، برای آنکه هدفمان این بود که می خواهیم روی G در نهایت فرود باییم. اینبار قضیه فرق دارد و می خواهیم در میزان 12 شرایط را به گونه ای رقم بزنیم که بتوان در میزان 13 روی Gm رفت.
بنابراین همانگونه که گوش ماهر هم بیشتر می پسندد دو دسته چهارتایی از میزانهای ابتدایی را با هارمونی G-G-D7-D7 اختیار می کنیم. کافی است تغییر مختصری در ملودی داده شود.
برای نزدیک تر شدن به حال و هوای سل مینور خوب است که علاوه بر آکورد D7 یا حتی F#dim (که صدایی شبیه و نزدیک به D7 دارد) از آکورد چهارم گام سل مینور هم استفاده کنیم. (استفاده از این آکورد فضای موسیقی بیشتر به سل مینور نزدیک می کند.) و از آنجایی که می خواهیم آنرا به D7 یا F#dim وصل کنیم این آکورد را بصورت شش در نظر می گیریم یعنی Cm6. (در واقع می خواهیم این آکورد نت لا را هم داشته باشد.)
بنابراین از G در میزان نهم به Cm6 می رویم که در شکل آنرا بصورت Amb5 اجرا کرده ایم می رویم. پس از آن دو میزان دیگر داریم آخری F#dim است، می ماند میزان 11، چون آکوردهای کاسته با حرکت کروماتیک راحت به هم متصل می شوند بعد از Cm6 به Gdim می رویم و سپس به F#dim. پیشنهادی برای آرپژهای چهار میزان مدولاسیون اینکه به هرکدام از این هارمونی ها چه سهمی از هر میزان را بدهیم می تواند به ساختار آرپژهای ما بستگی داشته باشد، با کمی تمرین و امتحان کردن روی پیانو - یا هر سازی که دارید - می توانید آرپژ مورد نظر را پیدا کنید. پیشنها ما این است که می بینید.
در تهیه این آرپژها باید این نکته راتوجه داشت که حتی المقدور بتدریج کشش نتهای آرپژ باید زیاد شوند چرا که ما می خواهیم بتدریج تا میزان 12 تمپو حالت کاسته داشته باشد و روی F#dim فرود بیاییم. در واقع کاستن تمپو از جمله روشهایی است که تغییر تنالیته و گام را بسیار ساده تر می کند. ------------------------------------------- (3) یادآوری
در نوشته اول 8 میزان با هارمونی ساده ای که فقط از آکوردهای G و D7 تشکیل شده بود نوشتیم و میزان هشتم را روی G تمام کردیم. در نوشته دوم برای انجام مدولاسیون چهار میزان به 8 میزان قبلی افزودیم و هارمونی 8 میزان اول را هم بصورت دو میزان G و دو میزان D7 تغییر دادیم. دیدم که در چهار میزان هارمونی برای مدولاسیون بصورت کاملآ اختیاری می توان از G شروع کرد و در نهایت روی آکورد F#dim فرود آمد، چرا که آکورد F#dim به راحتی تمایل به حل شدن در Gm دارد. نکته ای که تذکر مجدد آن می تواند مفید باشد این است که در تهیه ملودی برای 8 میزان اول با استفاده از حرکاتهای تا حد ممکن متصل، بیشتر پیوسته و بدون پرشهای بزرگ استفاده شد ولی برای مدولاسیون بیشتر به استفاده از تکنیک های آرپژ روی آکوردها تاکید شد. همچنین دقت کنید که برای آنکه هشت میزان اول حالت جمله موسیقی داشته باشد آنرا بصورت دو بلوک چهارتایی متقارن تهیه کردیم. در هر صورت برای یادآوری بهتر است نتیجه آنچه در نوشته های قبل تهیه شد را در این مو سیقی و نت مرور کنیم : 12 میزان موسیقی تهیه شده که از G شروع می شود و به F#dim ختم می شود - نت کامل 12 میزان ملودی تهیه شده در سل ماژور
8 میزان در سل مینور
می توان این هشت میزان را علاوه بر اینکه در تنالیته جدید سل مینور اجرا کرد، شامل تغییراتی چون تمپو یا نحوه همراهی - دست چپ - و ... نیز نمود، اما برای سادگی در حال حاضر این انتخابها را کنار می گذاریم و صرفآ تغییرات ساده ای در نحوه نگارش ملودی می دهیم. همانطور که در شکل می بینید طرح این هشت میزان از لحاظ هارمونی بسیار ساده است و تنها از آکوردهای Gm ، Cm ، F#dim و D7 استفاده شده است. ملودی تهیه شده برای چهار میزان اول، به تقارن میان دو میزان اول با دو میزان دوم دقت کنید. بازهم رعایت تقارن
همانند نوشته های قبل سعی می کنیم در یک بلوک چهارتایی تا حد ممکن تقارن را رعایت کنیم، در اینصورت موسیقی بیشتر به گوش خواننده آشنا خواهد آمد و برای او جذابتر است. بنابراین همانطور که در هارمونی دو میزان، دو میزان، تقارن را رعایت می کنیم در چهار میزان اول چنین ملودی ای را پیشنهاد می کنیم. در چهار میزان دوم نیز باید دقت کنیم که شرایط هارمونیک باید بگونه ای تهیه شود که بتوان بعد از آن به راحتی روی سل ماژور ملودی اجرا کرد بنابراین هارمونی دو میزان اول این بلوک چهارتایی را همانند دو میزان اول بلوک چهارتایی اول در نظر می گیریم و دو میزان دوم را روی F#dim و D7 ادامه می دهیم تا بتوانیم به راحتی روی سل ماژور ادامه دهیم. بلوک چهارمیزانی دوم ملودی ای که در این قسمت نوشته ایم نیز تا حدی تقارن دارد اما از نوع آینه ای، به شکل دقت کنید متوجه می شوید که در انتها ملودی اشاره ای به آکورد D7 دارد. به این نکته نیز دقت کنید که چگونه در ضرب اول تمام میزان ها ملودی و همراهی همخوانی هارمونیک روی آکورد دارند، این نکته بسیار مهمی است که قطعه شما را ساده تر قابل قبول می کند. (در واقع این موضوع شرط لازم نیست، ممکن است شما رعایت چنین چیزی را نکنید و نتیجه بسیار زیبا شود، اما برای شروع کار رعایت آن به ساخت ملودی زیبا کمک بیشتری می کند.)
20 میزان از موسیقی تهیه شده در سه نوشته اخیر سعی می کنیم فضایی را که برای این قسمت انتخاب می کنیم با سایر قسمت ها متفاوت باشد. باید دقت کرد که انتخاب نحوه نگارش موسیقی و فضا سازی کاملآ سلیقه ای و به میزان تجربه شما بستگی دارد که جز با گوش دادن به موسیقی، تمرین و مطالعه آثار دیگران با فرمول دیگری نمی توان به این مهارت دست پیدا کرد. هارمونی و نحوه اجرای انتخاب شده برای هشت میزان آخر قطعه موسیقی
در چهار میزان دوم انتخاب هارمونی را بصورت دو به دو یعنی D7-G برای دو میزان اول و Ebdim-G برای دو میزان دوم درنظر می گیریم. (دقت کنید که به یکدیگر شباهت دارند.) چهار شنبه 21 دی 1390برچسب:, :: 17:11 :: نويسنده : music1400
هارمونی و کاترپون دو شاخه از علم موسیقی هستند. (1 )
کاترپون در واقع به چگونگی و قوانین مربوط به ترکیب ملودی ها میپردازد و به وسیله این قوانین میتوانید چندین خط ملودی رو با هم ترکیب کنید/. علم هارمونی علمی است که به چگونگیه ترکیب آکور ها (آکور تلفظ درستره واژه آکورد است.) با یک ملودی و یا یک قطعه و ساخت آکور برای یک خط ملودی میپردازد. پس لازمه اولیه آموختن هارمونی دانستن آکور است. آکور (آکورد) چیست: تا به حال چندین تعریف برای آکور بوده که چکیده همه انها را به صورت کاملا ساده مطرح میکنم. ترکیب بیش از دو صدا باهم طبق یک سری قوانین ایجاد یک یا چند (ترکیب آکورها) آکور میکند. آکورها اصولا به دو دسته مینور و ماژور تقسیم میشوند. که بقیه دسته ها (البته استثنا هم دارد) زیر مجموعه این دو دسته هستند. ما از هر نت میتوانیم یک آکور ساده مینور و یا ماژور بسازیم با کمک این قوانین: ماژور p,4,3 مینور p,3,4 به این صورت که p نت پایه شما میباشد. مثلا میخواهید آکور لا ماژور رو بسازید: p شما نت لا است و معنی 4,3 یعنی از نت p یک چهار نیم پرده به جلو بروید و سپس از آن نت یک سه نیم پرده. در نتیجه از نت لا یک چهار نیم پرده میرویم به نت دو دیز میرسیم و از دو دیز هم یک سه نیم پرده به جلو میرویم به نت می میرسیم. پس آکور لا ماژور میشود: لا دو دیز می به همین ترتیب میتونید از هر نت یک آکور ماژور و یک آکور مینور بنویسید. که با احتساب دیز ها و بمل ها 12 نت داریم که از هر نت دو آکور میسازیم در نتیجه میتونیم 24 آکور ساده داشته باشیم. --------------------------------------------------------------------- ----------------------------------------------------------- (3)
دیدیم که چگونگی انتخاب آکور برای یک قطعه به ارزش نتها در میزان بستگی دارد که این یکی از هزار فاکتور آکور نویسی است.
در این جا ما باید هدف خودمان را از آکور نویسی برای یک قطعه تایین کنیم. در اکثر آهنگهایی که ساخته میشود هدف از هارمونی بیشتر پر کردن قطعه است اما باید بدونید که اصل هارمونی برای ایجاد فضا است تا پر کردن. خیلی وقتها آهنگساز دوست دارد در قسمتی از قطعه حسی رو به شنونده القا کنه که ایجاد چنین فضایی با ملودی تک خط و اصلی قطعه غیر ممکن است. پس در این جا آهنگساز از هارمونی بهره میبره و در این جا این نکته را میشود ذکر کرد که اصل علم هارمونی برای فضا سازی و کنترپوان برای پر کردن میباشد که البته کاربرد های دیگر هم دارند. حالا که ما میخواهیم از هارمونی برای فضا سازی هرچه بیشتر قطعه خودمان استفاده کنیم پس میبینیم که دیگه سه آکور اصلیه یک گام برای این کار به تنهایی کافی نیست. این جاست که علم ساخت آکور های غیر اصلی بیش از سه صدایی بوجود میاد و ما احتیاج به فرا گیری ان داریم. پس از آموزش ساخت این آکور ها به چگونه استفاده کردن از ان ها میپردازیم. اولین راه برای ساختن تعداد محدودی از آکور های غیر اصلیه یک گام. برای این کار اگر به بالا دقت کنید میبینید که ما از نتهای درجه اول چهارم . پنجم برای ساختن آکور های اصلیه یک گام استفاده کردیم. حالا اگه این کار رو برای نتهای درجه دوم سوم ششم و هفتم یک گام انجام بدیم به چها آکور دیگه میرسیم که این چهار آکور از اکور های غیر اصلیه ان گام محسوب میشوند. برای مثال آکور های غیر اصلیه گام لا مینور (طبیعی) رو مینویسم: Bdim C F G میبینید که این سه آکور بر خلاف گام که مینور هست آکور هایی هستند ماژور. پس استفاده از انها هم در یک قطعه شامل قوانین خواص خود است. ---------------------- (4) دیدید که برای به دست اوردن تعدای از آکور های غیر اصلی برای یک گام به ساخت آکور از دیگر نتهای گام پرداختیم. به دلیل این که این آکور ها آکور هایی 4 نتی یا 4 صدایی هستند در بعضی موارد ممکن هست که اجرای انها برای نوازندگان آماتور سخت باشه. گفتیم که آکور های ساسپند به دو گونه هستند
به این صورت کامل تر میکنیم به طور کلی اگر به یک آکور هفتم یک فاصله سوم اضافه کنیم آکور نه پدید می آید. نحوه نام گذاری: نحوه استفاده از فرمول آکور ها: ------------------------------- ضمیمه(2) فرمول ساخت برخی از آکور ها پر کاربرد: دو شنبه 19 دی 1390برچسب:, :: 19:40 :: نويسنده : music1400
سونات (Sonata): به زبان ساده سونات ( سوناتا ) به موسیقی گفته میشود که توسط یک یا چند ساز ( معولا بیشتر از 5 ساز نیست ) در 4 موومان ساخته میشود و درمورد یک موضوع یا حس خاص صحبت می کند از سونات های معروف میشود به سونات مهتاب بتهوون و سونات های k545 و K331 اثر موتزارت اشاره کرد. موومان (Movement): بعضی از فرم های موسیقی ( مثل سمفونی و کنسرتو و سونات و...) دارای چند قسمت هستند که هر قسمت تقریبا مثل فصل کتاب است و درمورد یکی دیگر از قسمتهای مختلف داستان صحبت می کند. سمفونی (Symphony): به زبان ساده میشود گفت سمفونی همان سونات است با این تفاوت که در سمفونی به جای یک ساز از یک گروه فیل هارمونیک یا ارکستر سمفونی ( تفاوت این دو گروه در تعداد نوازندگان آنهاست. تعداد نوازندگان فیل هارمونیک از ارکستر سمفونی بیشتر است ) استفاده می شود معمولا هر سفونی دارای 3 تا 4 موومان است البته سمفونی هایی مثل سمفونی فانتاستیک برلیوز هم هستند که دارای 5 موومان می باشند از سمفونی های معروف میشود به 9 سمفونی بتهوون و سمفونی فانتاستیک برلیوز و سمفونی 40 موزارت (K551) اشاره کرد. کنسرتو(Concerto): این نوع فرم معمولا دارای 3 موومان است و برای یک ساز خاص نوشته می شود و یک گروه فیل هارمونیک یا ارکستر سمفونی آن ساز رو همراهی می کنند معمولا کنسرتوها با اسم سازی که به عنوان ساز اصلی است شناخته میشوند مثل پیانو کنسرتو شماره 1 اثر چایکوفسکی یا ویولن کنسرتو در "ر ماژور" اثر آنتونیو ویوالدی یا پیانو کنسرتو شماره 1 بتهوون اپرا( Opera ): به زبان ساده میشود گفت اپرا همان موسیقی آوازی در سبک کلاسیک است اپرا به دو دسته دراماتیک و کامیک تقسیم میشه. اپرای دراماتیک: اپرایی عاشقانه و معمولا تلخ چون معمولا در آخر اپرا یکی از قهرمان های اپرا خواهد مرد اپرای کامیک: اپرایی که برای سرگرمی و خنده نوشته می شود و در این نوع اپرا هیچ نوع حادثه غم انگیزی رخ نخواهد داد. دو شنبه 19 دی 1390برچسب:, :: 18:22 :: نويسنده : music1400
برای آنالیز یک قطعه موسیقایی باید موارد زیر را در نظر داشت: 1- ریتم و گام آن را مشخص کنیم . 2- قطعه از نظر ساختاری دارای فرم ساده یا پیچیده است ؟ 3- استیل آن را مشخص کنیم که مثلا شباهت به استیل کدام آهنگساز یا دوره دارد . 4- از نظر ساختاری چند بخشی است؟ 5- آیا تم در آن تکرار می شود یا نه ؟ 6- آیا تم مساوی (چهارگوش) است یا نه؟ مثلا 4+4 یا 3+3 یا اینکه 2+2+4 یا برعکس یا 3+4 ، یعنی تعداد میزان ها در هر جمله چقدر است . مثلا اگر تعداد میزان در جمله اول چهار میزان باشد و در جمله دوم هم چهار میزان باشد چهار گوش نامیده می شود . 7- آیا تنالیته آن مدولاسیون شونده است یا دارای یک تنالیته است ؟ 8- تشریح هارمونی و کنترپوان آن . 9- آیا از نظر بافت موسیقایی هارمونیک است یا پلی فونیک و حرکت در بافت آن یک لایه است یا چند لایه (پلاست) ؟ دو شنبه 19 دی 1390برچسب:, :: 13:17 :: نويسنده : music1400
توضیحات (پیش زمینه):الف-هر سبکی دارای قوانین و مقررات و یا فواصل مختص به خودرا دارد و حتی در بعضی سبکها ادوات موسیقی هم فرق دارند. --هر سبکی یک قواعد و قانون خاص خودش را دارد ، اینکه موسیقی به چند دسته تقسیم شده به علت تفاوت در سلیقه ها ، ایده و نوع فرهنگ مردم مناطق مختلف بوده ، تمام این موارد دست بدست هم دادن تا موسیقی به چند سبک و شاخه تبدیل شود و همینطور با گذشت زمان و پیدایش وسائل نو در صنعت صوت و صدا و موسیقی سبکهای جدیدی هم بوجود امدند...حالا همینطور که مشخصه تفاوت سبک های موسیقی در چند مورد است و البته نکته ی جالب اینجاست که خیلی از سبک ها هم بهم شباهتهای نزدیکی دارند و فقط در خیلی موارد جزئی با هم تفاوتهایی دارند که اگر گوش و علم خوبی نداشته باشید ممکنه این دوسبک رو باهم اشتباه بگیرید.اما درکل تفاوت بین دونوع موسیقی در موارد زیر است : در کل اطلاعات هر سبک رو در سبک شناسی میخوانید همینطور که در ارکستراسیون و ساز شناسی اطلاعات صدایی و بازه ی صوتی هر ساز رو یاد میگیرید. توضیح:مثلا در هر سبکی تعدادی از سازها جزء اصلی اون سبک هستند یا اصولا از چه ریتمهایی تشکیل شده یا فرم کلیه ان به چه صورت است. Am, G7, F7 , E7, Am
A , A# ,C ,A
یا در واقع همین مد فریژین گام فا. E, G, Bb, B, D, E
اما به نظر برخیها فاکتوری که حرف آخرو در شناسایی سبکها می زند ساز بندیه، که اینقدر گسترده هست که نمیشه کل موضوع رو در یک یا حتی چندین صفحه توضیح داد .
1.پاپ:اما به ظاهر پاپ به عنوان یک سبک مسقل و مشخصی که دارای چهارچوب خاصی باشه نیست، و همین طور که از معنی ان بر میاد(موسیقی مردم پسند) شما قادر به تغییر در ان و اضافه و کم کردن اجزای ان مانند ساز و .. هستید
2.راک:راک هم بطور مختصر از الاتی مانند پیانو و اصواتی در همین محدوده احساسی و گیتار برقی اکوستیک و.. خیلی جاها این سبک ها روی هم تداخل دارند. یعنی اگر بخواهیم بگیم پاپ سرعتش آرومه سرعت زیاد هم داریم. اگه بخواهیم بگیم ریتمش 6/8 ریتم 4/4 هم داریم. 3.country Rock 4.Rock & Roll 5.soft Rock 6.Hard Rock 7.Heavy Metal
3.رپ:نحویه اجرای رپ اینطوری که بیتهای رو با سرعتهای مختلف نسبت به تمپویه اهنگ که معمولی با سرعت بالا خوانده میشود نکته ای که اتفاق می فته اینه که با سرعت پایین هم خوانده میشود ودارای نت خاصی نیست توضیح:.مثلا" رپ وهیپ هاپ.
4.ترنس:(trance )در ترنس معمولا یک جمله ملودی دلنشین رو با ریتمهاو صداهای متفاوت تکرار میکنند. یعنی در ترنس با تکرار یک جمله ملودی انسان رو به فکر فرو میبرد و از حالت عادی خارج میکند.
5.تکنو:(techno)در تکنو بیشتر تمرکز روی صداهای غیر عادی است. یعنی صداهای غیر موسیقیایی. مثل صدای در و پنجره
توضیح:علاوه بر فرق های عمده ی این دو سبک ، اولین تفاوتشان در تمپوی پروژه است.
6.جاز(جز): 1.cool 2.bigband 3.latin 4.
7.کلاسیک: 1.Baroque 2.classic 3.Romantic 4.Modern 5.
8.سنتی(فولکولیک): 1. 2. 3. 9.
ادامه دارد. سازها به گروهای مختلف تقسیم میشوند یعنی هریک به شیوه خاصی صوتی موسیقیایی تولید میکند. 1.سازهای زهی(cordophones)چکشی پیانو وسنتور---مالشی آرشه روی سیم ویولن و زخمه ای تار عود قانون
2.سازهای بادی(Aerophones) بی زبانه ترومپت ها سازهای مسی تک زبانه کلارینت دو زبانه ابوا کرانگله فاگوت
3.سازهای کوبه ای( Membranophones) ضربه چکش وار یا تلنگر بوسیله انگشت تیمپانی تنبک - سنج گیسیلوفون -سنج دوتائی قاشقک 4. سازهای الکترونیک ارگ- دی جی - گیتار الکتریک- و تا حدودی سینتی سایزرها ادامه دارد یک شنبه 18 دی 1390برچسب:, :: 16:48 :: نويسنده : music1400
برای موسیقی دان خوب شدن , ابتدا باید شنونده خوبی بود. اول معلومات خودمون و بالا میبریم ومروری بر علم آموخته خود میکنیم. گوش خودمون را به دنیای موسیقی حرفه ای تر میکنیم. واز طرفی هم هر چه از طریق نوار یا استاد یا کتاب یاد گرفته ایم با موسیقی واقعی وحرفه ای پیوند میدهیم وبرای خودمان و شنونده موسیقیمان در آینده شیرین و وزیبا وملموستر میشود ودر کمان هم عمیق تر میشود. مرحله 1 1. اولا" از گوش دادن به نوار برای لذت جدا" خود داری کنید وذهنتان را بیشتر به بار فنی موسیقی جلب کنید. 2.اولا" یک موسیقی ایرانی انتخاب کنید که هم روان وهم بار فنی بالا وبهتر است موسیقی کلاسیک باشد ویا از خوانندگانی چون معین - امید- سیاوش قمیشی- بیژن مرتضوی-مهستی -هایده-حمیرا-فتانه -آصف- منصور-فرشید-گوگوش ولیلا -داریوش-مهرنوش-وخوانندگان درجه یکی یا سوپر استار که در تنظیم وساخت آهنگ اینان توجه وتوجه بیشتری شده است. ضمنا" سعی کنید از یک کیلیپ خاص از یک خواننده وکلا" از یک نوار یا سی دی استفاده کنید. 3.حالا موزیک انتخاب شده خودتان را بارها گوش کنید وهمراه ملودی وخواننده زمزمه کنید بارها وبارها که موسیقی انتخابی در ذهن شما ملکه شود. 4. پس از طی این مرحله اکنون به ضرب زدن یعنی با سر -پا -دست- هر کدام که راحترید ضرب بزنید البته پس از حرفه ای شدن با فکرتان میتوانید ضرب بزنید.راستی حالا که با ضرب زدن همراه موسیقی استاد شدید میتوانید سرعت ضرب زدن خود(سریع -متوسط-سنگین) بارها وبارها کم و زیاد کنید وقطع و وصل و پس از ان به ارامی موزیک خود برسید.حتی میتوانید ضرب زدنتان راگم کنید یا مکس کنید وسپس باز همراه ملودی وهارمونی موردنظر ضرب بگیرید. 5.اکنون ملودی وملودیهای آهنگ انتخابی را بارها با صدای ( لا ) ویابا صدای (دا) وغیره وسپس حفظ میکنیم. 6.اکنون به صدای سازها دقت میکنیم وهر کدام را مشخص میکنیم مخصوصا" در زمان اجرای (سلو یا تکی)وکیفیت صدا ی سازها مرحله 2 1.با دقت در ریتم آهنگ باید تشخیص دهیم که ریتم یا ضربها 2تای ویا 3تای هستند. 2.برای بار دوم ضمن زمزمه کردن به طریق گام خوانی نت دو(تونیک)را شناسائی کرده وگام آهنگ را میخوانیم. 3.حالا سازهای زهی را دنبال کرده(در صورت چند صدائی بودن) وکیفیت اجرائی انها را بخاطر بسپاریم. البته از شخص با تجربه کمک گرفتن به سرعت وکیفیت کار میفزاید. مرحله 3 1.حالا ضرب میزنیم همراه آهنگ ولی دقیق وصحیح تر وسرعت ضرب را با آهنگ هماهنگ میکنیم-- گام آهنگ مورد نظر را به صورت اصلی مینویسیم. برای این کار: الف:نوت دو را شناسائی کنیم وبخوانیم ب:صدای دو را که میخوانیم با شستیهای پیانو یکی یکی که مینوازیم برای همصدا بودن ان با ملودی مورد نظر مطابقت میکنیم تا شستی همصدا را پیدا کنیم که در واقع همان تونیک اصلی است. ج:حال که تونیک را پیدا کردیم وصدا را هم داریم گام را میخوانیم- مثال اگرشستی پیانو گام را لایافارا نشان داد اولی گام اصلیش لا و دومی گام اصلیش فا است. 2.ضمن گوش دادن به آهنگ -صدای سازهای بادی چوبی راتعقیب میکنیم(کلارینت -فلوت-ابوا- وغیره) ناگفته نماند در انتخاب نوع سازها خود مختارید میتونید هر گروه سازی را انتخاب کنید. مرحله 4 1.ضمن گوش دادن به آهنگ به ریتم آن دقت میکنیم بعد باید تشخیص بدیم اهنگمان در ریتم 2ضربی- 3ضربی یا 4ضربی است. 2.گام را به طریقی که گفتیم میخوانیم سپس نمونه های کوچک چند نتی را در قطعه مورد نظر پیدا کنیم مخصوصا" زمان فرودها برای مثال: سی --------------------------------دو ر ----------------------------- دو سی ------- ر -------------------- دو ر ----------------- سی-------- دو 3. حالا صدای سازهای بادی و برنجی را مانند ترومپت - هورن - و ترومبون تعقیب کنیم وکیفیت در اجرایشان را بخاطر بسپریم. مرحله 5 1.همزمان با گوش دادن به موزیک میتونیم جملاتی که به صورت سرضرب ویاضرب بالا است بشناسیم. 2. ضمن ضرب زدن صحیح ومرتبهمراه موزیکسعی کنیم سیاه نقطه دار و چنگ ( )را شناسائی کنیم.(در ابتدا حتی یکی دو مورد رابشناسیم کافیست) 3. با دقت در ملودی مورد نظر حرکات گام وار و آرپژ مانند را بشناسیم ودر صورت امکان همراهش بخوانیم. 4.خط ملودی مورد نظر را تعقیب کنیم.( البته این تعقیب در مورد قطعات چند صدائی صدق میکند وگرنه صداهای تک صدای یک خط موسیقی بیش ندارند. مرحله 6 1.ضمن دقت در ریتم موزیک
الف :گروه نتهای دو لا چنگ ( )را شناسائی کنیم. ب:نتهایی که به صورت ضد ضرب اجرا میشوند را شناسائی کنیم. 2.نت یا شروع های (سل ---- دو) ونظایر آنها دقت شود. 3. حالا بم ترین صدا یعنی (باس) را در قطعه موزیک دنباکنیم. مرحله 7 1.ضمن ضرب زدن همراه ریتم ب:هر جا به سنکپ برخورد کردیم آنرا مشخص کنیم 2.با دقت در ملودی الف: نت میmiرابشناسیم به خصوص در ایست ها ب: (مارش ملودی) نمونه های مشابه ملودیک را بشناسیم 3.در قطعات چند صدائی گروهی ملودی مینوازند وگروهی دیگر ملودی را همراهی میکنند فقط گروه همراهی کننده راتعقیب کنیم. مرحله 8 1.ضمن دقت در ریتم هر کجا به تریوله برخورد کردیم مشخصش کنیم 2.با دقت در ملودی الف:نت فا faرا بشناسیم ب:نمونه های ملودیک مثل (فا ---- می)-(فا ---می --- ر--- دو)ونظایر مانند آنها را بیابیم ج:مشخص کنیم که گام موردنظرمان ماژور ویا مینور است 3.سه نوع طرز اجرا را مشخصکنیم ودقت کنیم که کیفیتشان در سازهای مختلف چگونه است. 1.متصل ---2.جدا جدا(Detache)--- مقطع(Staccto) مرحله نهم 1.با دقت در ریتم نوع دقیق میزان را مشخص کنیم(4/2--4/3--8/6وغیره...) 2.با دفت در ملودی وملودیهای آهنگ انتخابی نت لا la را شناسائی کنیم ونمونه های فوق را بشناسیم (لا--------- سی -------- دو) و(می -------- لا ---------- سل) ونظایر آنها 3.ریتم پایه (اصلی)که درکشور ما بوسیله تنبک ودف و درام و تومبا و طبل و سنج وغیره در کل سازهای کوبه ای هستند نمونه ریتمیک ان را مشخص کنیم وحرکت سازهای کوبه ای وضربه ای را دنبال کنیم. مرحله دهم 1.باز هم موسیقی انتخابی را گوش فرا دهید وهمراه آن ضرب بزنید وبرای تست خودتان عمدا"توقف کنید و مجددا" ضرب را همراه موسیقی فوق بگیرید یعنی ریتم را گم کنید ومجددا" پیدا کنید. 2.آکورد وآرپژنمایان و هفتم نمایان را بشناسیم و آنها را بخوانیم (این اکوردها بیشتر در خاتمه جمله ها یا عبارتهای موسیقی نمایان میشوند ونوعی حالت پایان دارند) 3.نوع سازهای کششی را درموسیقی فوق نسبت به منطقه اجرای موسیقی پیدا کنیم برای مثال ایران(کمانچه-نی و...) وحالا نوبت سازهای مضرابی (مانند-تار-سه تار- سنتور و...) مرحله یازدهم 1. با دقت در ریتم مورد نظر ریتم های مختلف دیگر پیداکنیم,(برای مثال امکان داره یک موسیقی از ابتدا تا انتها چندین بار ریتمش عوض شود یا در نمونه های مشخص ریتمیک در بخش ملودی وهمراهی باهم فرق داشته باشند. 2.انواع مختلف گام های مینور و ماژور بصورت کامل یا ناقص مشخص کنیم. 3.حواسمون را به حالتهای اجرای مانند(P, کرشندو, دکروشندو , و...)جمع وشناسائی کنیم . مرحله دوازدهم 1. بادقت به موزیک و شناخت نت دو وانتخاب جمله اول موزیک وضرب زدن همراه ریتم آن وانتخاب نوع میزان (2ضربی-3ضربی-وغیره) حالا در یک حامل دو خطی ریتم وسپس ملودی رادر جمله اول مینویسیم وباقیه جمله پس از نوشتن جمله اول آسان است. 2.ممکن است نت ها خارج از گام دو باشد (دیز--بمل) انها را مشخص میکنیم البته روی ساز انقدر بالا وپائین میکنیم تا نت همصدا را در بیاوریم. 3.اکنون ما آهنگمان را در گام دو نوشته بودیم آن را را به گام مورد نظر میخواهیم انتقال دهیم باید نت تونیک موزیک را در روی ساز امتحان کرده تا آن نت همصدا با تونیک موزیک باشد مثلا اگر نت انتخابی فا بود گام آهنگ فا میباشد. 4. پس از یافت گام مورد نظر اکنون نت های نوشته شده را به گام مزبور انتقال میدیم. 5. این طریق نت نویسی در اوائل کار بسیار دشوار وطولانی میباشد. وممکن است نتها هم دقیق نباشد واشتباح هم فراوان ولی نگران نباشید چون به مرور هم اشتباح کم میشود وهم سرعت بالا میرود. 5. امکان پرسش از کسانی که در این امر استادن نیز بسیار کمک خواهد بود. خسته نباشید وبسیار سعی کنید چون در امر آهنگ سازی -خوانندگی --ونوازندگی بسیار شمارو باهوش با استعداد وهنرمند وزبر دست خواهد کرد. ممنون وموفق مطالبی که کار با نوار اینجانب را کامل مینماید این مطلب را از آقای عابدی نقل میکنم مدیر وب کرگ ایران یک آهنگ در چه گامی نواخته میشود ؟
همانگونه که میدانید، ملودی یک آهنگ از تعدادی نت تشکیل شده که طبیعتا این نتها با یکدیگر فاصلههای مختلفی دارند.
برای مثال تکهای از آهنگ "تولد تولد تولدت مبارک" را که برگرفته از یک ترانه معروف فارسی اثر "انوشیروان روحانی" است را در نظر بگیرید: این تکه را میتوان به ترتیب با نتهای " (سل، سل، دو، سل، سل، دو) (سل، سل، دو، دو، سی، لا، سی)" نواخت. فاصله این نتها در پرانتز اول به صورت زیر است: سل ( 0 پرده ) سل ( 5/2 پرده ) دو ||| سل ( 0 پرده ) سل (5/2 پرده ) دو اما شما مجبور نیستید، این آهنگ را حتما با "سل" شروع کنید و فقط با استفاده از این نتها بنوازید، شما میتوانید این آهنگ را از هر نتی شروع کنید، مشروط بر اینکه فاصله بین نتها را تغییر ندهید.
برای مثال فرض کنید، نوازندهای این آهنگ را از نت "دو" شروع کند، بنابراین ترتیب نتها باید اینطور باشد: "(دو، دو ، فا، دو، دو، فا) (دو، دو، فا، فا، می، ر، می)"
در این صورت آهنگ تولد با یک تنالیته دیگری به صدا در خواهد آمد.ببینید نتها عوض شده اما فاصله بین آنها دقیقا مانند قبل است، یعنی دو ( 0 پرده ) دو ( 5/2 پرده ) فا ||| سل ( 0 پرده ) سل (5/2 پرده ) دو به عبارتی ما آهنگ تولد را در گام دیگری نواختهایم. چگونه میتوان گام یک آهنگ را تشخیص داد ؟
اولین مسئله برای تشخیص آکوردهای یک آهنگ تشخیص گام آهنگ است.
هنگامی که بحث تشخیص گام آهنگ مطرح میشود منظور این است که دو موضوع باید روشن شود. یک) "نت درجه اول" یا "تونیک" که گام به اسم آن نامیده میشود، چیست ؟ دو ) آیا گام "ماژور" است یا "مینور" ؟ اصولیترین روش برای پاسخ به سوال اول نگاه کردن به علامت سرکلید است.
اگر به نتهای آهنگهای مختلف نگاه کنید، متوجه خواهید شد که بعد از سرکلید تعدادی علامت "دیز" یا "بمل" قرار داده شده، با یادگیری تئوری موسیقی و یا مراجعه به قسمت پایانی کتاب بیر میتوانید با مشاهده سرکلید یک آهنگ به نام گام پیببرید. همانطور که قبلا هم گفتیم غیر از گامهای "دو ماژور" و "لامینور" که هیچ علامت سرکلیدی ندارند ( با کلیدهای سفید نواخته میشوند ) ، بقیه گامها دارای یک یا چند علامت سرکلید میباشند. به یاد داشته باشید که یک علامت سرکلید ثابت، متعلق به دو گام است، یکی "ماژور" و یکی "مینور" که نت درجه اول آنها نیز با هم متفاوت است. برای مثال اگر بعد از سرکلید، یک علامت "دیز" وجود داشته باشد، گام آهنگ ممکن است، "سلماژور" یا "میمینور" باشد. تشخیص نام گام با استفاده از سرکلید موضوع بحث فعلی ما نیست. موضوع فعلی ما این است که چگونه میتوان با استفاده از شنیدن یک آهنگ نت اصلی گام را کشف کرد. اینجا کار کمی پیچیده تر میشود و شما به یک کیبورد و یک قوه شنوایی حساس احتیاج دارید. برای رفع این مشکل من روشی ابداع کردهام که البته آموزش آن بیشتر در کلاسهای حضوری است اما چون فعلا این امکان وجود ندارد، در این تاپیک سعی میکنم آنرا به شما آموزش دهم. توجه داشته باشید این روش ممکن است با خطا همراه باشد و اساسیترین راه همان توجه به علامت سرکلید میباشد. روش تشخیص تونیک با استفاده از نت پایانی
همانگونه که گفته شد اولین قدم برای به دست آوردن آکوردهای یک آهنگ،تشخیص گام آهنگ و اولین کار برای بدست آوردن گام آهنگ، پیدا کردن نت درجه اول گام یا تونیک است.
مطابق یک اصل، اکثر قریب به اتفاق آهنگها، ازجمله آهنگهای پاپ که بیشتر مورد توجه کیبوردنوازان میباشد، با نت پایه ( درجه اول گام، یا همان تونیک) به پایان میرسند. یعنی مثلا اگر آهنگی در گام "دوماژور" نواخته شده باشد، آخرین نت آن، قاعدتا باید "نت دو" باشد. به این نت اصطلاحا نت "کدانس" یا "فرود" میگویند و بنابراین به عنوان یک قاعده کلی میتوان گفت فرود هر آهنگ روی نت پایه است یا اصطلاحا "کدانس روی تونیک" میباشد. این اصطلاحات را از این جهت به کار میبرم که شما اگر از روزی مایل بودید مطالب را جدیتر بیاموزید با اصطلاحات تخصصی آشنا باشید. نت پایه همان نتی است که گام به نام آن نامیده میشود، مثلا در گام "میمینور" نت تونیک "می" میباشد و اگر آهنگی در گام "میمینور" نواخته شود ( مثل نسخه اصلی خوابهای طلایی ) آخرین نت آهنگ قاعدتا باید "نت می" باشد. بنابراین شما برای تشخیص گام یک آهنگ به صورت گوشی، باید سعی کنید آخرین نت آهنگ را که بعد از آن دیگر آهنگ به اتمام میرسد با دقت گوش کرده و آنرا روی پیانو یا کیبورد پیدا نمایید. این کار خیلی مشکل نیست، خیلی هم دقیق نیست، چون ممکن است در برخی موارد آهنگ به تونیک ختم نشود اما این موارد عمومیت ندارد. برای این کار، قدم اول استفاده از یک پخش کننده آهنگ مثل MP3 پلیر و یک کیبورد میباشد، آهنگ را به قسمت پایانی بیاورید و دقت کنید با چه نتی آهنگ به پایان میرسد. بعد این نت را روی کیبورد پیدا کنید. دقت کنید، کیبورد شما به ویژه سیستم ترانسپوز در حالت استاندارد باشد، استاندارد این سیستم عدد صفر یا نت C میباشد، همچنین بسیار دقت کنید که کوک نت "لا" روی 440 هرتز تنظیم شده باشد. و سیستمهای ربع پرده ( سری و کرن ) فعال نباشد. به طور عمومی این تنظیمات به صورت پیش فرض روی اکثر کیبوردها تنظیم شده و اگر کاربر تغییری ایجاد نکرده باشد مشکلی پیش نخواهد آمد. همچنین گاهی اوقات استفاده از نوار کاست یا فایلهای کم کیفیت صوتی باعث میشود آهنگ کمی تندتر یا کندتر از حالت عادی پخش شود که این امر تا حدودی فرکانس نتها را نیز تغییر میدهد، از اینرو افراد در پیدا کردن نت پایانی دچار مشکل میشوند، بنابراین لازم به یادآوری است که در ابتدای کار حتما از دستگاههای استاندارد برای این کار استفاده کنید تا گوش شما کم کم در این کار متبحر شود. همچنین توجه داشته باشید، برای یافتن نت پایانی بهتر است از صدای پیانو ساز استفاده کنید و از انتخاب صداهای متفرقه خودداری فرمایید. نیز توجه داشته باشید، که اکتاو میانی کیبورد بهترین محل برای امتحان نت پایانی است اگر چه ممکن است نت پایانی در آهنگ اصلی روی اکتاوی غیر اکتاو وسط اجرا شده باشد.
فاصله سوم بزرگ و سوم کوچک
همانطور که در درس قبل گفته شد، گاهی اوقات فاصله دو نت متفاوت از یک نت ثابت نسبتا شبیه به هم است.
برای مثال در حالیکه فاصله بین "نت دو" تا "نت می" سوم میباشد، فاصله بین "نت دو" تا "نت میبمل" نیز سوم است. اما مشکل در کجاست؟ همانطور که گفته شد، اصطلاح "فاصله" طبق تعریف به تعداد نتهای اصلی بین دو نقطه اشاره دارد و تفاوت تعداد پردههای موسیقی بین آن دو نقطه مورد توجه قرار نگرفته است. به همین جهت فواصل مختلف را با توجه به اختلاف پرده بینشان به سه نوع بزرگ، کوچک و درست تقسیم کردهاند. برای مثال اگر فاصله بین دو نت، سوم و به اندازه دو پرده باشد، میگویند این فاصله سوم بزرگ است. ( مثل فاصله بین نتهای "دو" و "می") اما اگر فاصله بین دو نت سوم، و به اندازه یک و نیم پرده باشد، میگویند این فاصله سوم کوچک است. ( مثل فاصله بین نتهای "دو" و "میبمل" ) اینکه یک فاصله چه موقع بزرگ، چه موقع کوچک و چه موقع درست نامیده میشود، در کلیه کتابهای هارمونی آورده شده و شما در صورت تمایل میتوانید به آنها مراجعه کنید. اما آنچه برای این بحث ما کفایت میکند، این است که بدانید: اگر فاصله بین دو نت سوم و یک و نیم پرده باشد به آن "سوم کوچک" و اگر فاصله بین دو نت سوم و دو پرده باشد به آن "سوم بزرگ" میگویند.
تریاد گفتیم برای تشخیص ماژور یا مینور بودن یک آهنگ باید ابتدا با مفهوم تریاد آشنا شویم.
تریاد طبق تعریف عبارت است از نوعی آکورد متشکل از سه نت به فاصله سوم در ارتفاع در این تعریف چند نکته حائز اهمیت است: اول اینکه) تریاد آکوردی سه نتی است و البته هر آکورد سه نتی تریاد نیست. دوم اینکه) زمانی یک آکورد سه نتی تریاد است که نتهای آن در فاصله سوم قرار داشته باشند سوم اینکه) کلمه در ارتفاع به معنای جلوتر است و با این حساب الگوی ساخت یک تریاد به صورت زیر میباشد. نت آخر | فاصله سوم | نت وسط | فاصله سوم |نت اول
GetBC(3); پيوندها
تبادل لینک هوشمند
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|